Book to read: Food Pharmacy


Ik hou van boeken.

Rondstruinen in een boekenwinkel op zoek naar het juiste boek, mij thuis lekker in de zetel of in bed nestelen om me dan te verliezen in het verhaal, ... love it!

Onder het moto 'sharing is caring', zal ik hier regelmatig mijn leukste boekentips met jullie delen. Mijn eerste tip is alvast het boek Food Pharmacy.

In dit boek gaan de Zweedse foodblogsters Lina Nertby Aurell en Mia Clase samen met professor Stig Bengmark op zoek naar het verband tussen darmflora, ontstekingen, voeding en je gezondheid.

Hoe onsexy het ook klinkt, van zodra er "darmflora" op de achterflap van een boek vermeld staat, is mijn interesse al gewekt.

Een gezonde darmflora is gewoon superbelangrijk voor een goede gezondheid en voor hoe we ons voelen. Dus als ik iets kan bijleren over hoe ik die darmflora van me extra in de watten kan leggen, dan sta ik al snel met het boek aan de kassa!

In de eerste hoofdstukken wordt uitgelegd hoe ontstekingen in ons lichaam ontstaan, welk effect ze hebben op onze gezondheid en welke rol onze darmflora hier speelt.

Een 'gewone' ontsteking op zich is zo erg nog niet, het is een natuurlijke manier van ons lichaam om ons te beschermen tegen vreemde indringers zoals bacteriën, toxines of virussen.

Maar een chronische of langdurige ontsteking is van een heel andere orde.

Een chronische ontsteking ontstaat wanneer je immuniteitssysteem uitgeput is.

Omdat de symptomen van een chronische ontsteking vaak nogal vaag zijn, heb je meestal zelfs niet meteen door dat je een ontsteking hebt.

Een belangrijk deel van ons immuniteitssysteem bevindt zich in onze darmen, vandaar het belang van een goed functionerende darmflora. Als 'goede' bacteriën zich in een omgeving bevinden waar ze het naar hun zin hebben - een optimale darmflora dus - zijn ze in staat om zich te verdedigen tegen 'slechte' bacteriën die ontstekingen en ziekten veroorzaken.

En hier doet gezonde voeding zijn intrede in het verhaal...

Met de juiste voeding kan je zorgen voor een zo optimaal mogelijke darmflora. Voldoende vezels, anti-oxidanten, mineralen en goede vetten maken de goede bacteriën sterker en zorgen ervoor dat ze zich gaan vermeerderen.

In de vorm van 'voorschriften' geven de dames tips over hoe je via voeding ontstekingen te lijf kan gaan.

Deze voorschriften gaan van suiker vermijden, meer groenten eten, voor goede vetten kiezen, ervoor zorgen dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt tot af en toe eens (kort) vasten.

Per advies wordt er uitvoerig uitleg gegeven, een aantal voedingsmiddelen in de kijker gezet en een paar recepten meegegeven.

Niet alle tips zijn 100% mijn ding - zo is groene bananen eten voor mij een no go, heb het deze week nog eens geprobeerd, maar ik krijg het niet binnen ;-) ! - maar over het algemeen kan ik me wel in de adviezen vinden.

Ik heb ook nieuwe dingen geleerd en ontdekt. Zo wordt er bijvoorbeeld sorghum aangeraden, een graansoort waar ik nog nooit van gehoord had. Heb intussen al een zakje in huis gehaald, laat jullie binnenkort weten wat ik ervan vind!

Het leuke aan het boek is dat de foodblogsters ervoor zorgen dat het boek luchtig, vlot en met een vleugje humor geschreven is en dat de samenwerking met prof Stig toch ook zorgt voor een wetenschappelijke toets.

Ook leuk is dat de auteurs het wel hebben over 'voorschriften' maar er tegelijk regelmatig op wijzen dat je het boek moet zien als een soort kompas dat je zo goed goed mogelijk kan proberen volgen en niet als een handleiding met regels die je slaafs moet toepassen.

En dat sluit perfect aan met over hoe ik over 'voedingsregels' denk.

Ik doe gewoon mijn best om juiste keuzes te maken en slaag daar in de meeste gevallen ook heel goed in, maar als ik eens 'bezwijk' voor bv een heerlijke moelleux au chocolat - wie me kent weet dat ik daar zéér moeilijk kan aan weerstaan ;-) - dan geniet ik er gewoon zonder schuldgevoel en met volle teugen van!

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
  • Facebook Social Icon
  • Instagram

©2017 by Hannah Coekaerts