March 17, 2020

January 27, 2020

Please reload

Recent Posts

To bio or not to bio ?

October 19, 2017

1/1
Please reload

Featured Posts

Haver

May 31, 2018

 

                                                                  

Meestal ontbijt ik met fruitsalade, yoghurt of kokosmelk, noten en/of zaden. Soms voeg ik er nog wat homemade chocolade-granola aan toe. 

 

Maar ik varieer ook wel graag eens met havermoutpap of havermoutpannenkoeken

Het leuke aan zowel de pap als de pannenkoeken is dat je deze op zondag kan klaarmaken en dan op een drukke weekdag gewoon uit je ijskast kan halen en alleen nog even hoeft op te warmen. 

 

Haver is niet alleen lekker is maar ook nog supergezond! 

Het is echte powerfood boordevol vitamines, mineralen en anti-oxidanten. 

 

Bovendien is de kans groot dat wanneer je haver eet bij het ontbijt, je het zal uithouden tot aan je lunchpauze zonder zin te krijgen in allerhande tussendoortjes. 

Dit komt hoofdzakelijk door de wateroplosbare (of niet-fermenteerbare) Betaglucan-vezels die in haver zitten. 

Deze vezels gaan water opslorpen en een soort van gel vormen in je darmen waardoor het volume toeneemt en je lichaam meer tijd nodig heeft om de vezels te verteren.

Hierdoor krijg je een langer verzadigingsgevoel en heb je dus minder snel honger.

 

In haver zitten ook voornamelijk complexe (of 'trage') koolhydraten die langzaam worden opgenomen in je lichaam. Hierdoor komt de energie traag vrij en blijft je bloedsuikerspiegel vrij stabiel. Geen 'sugarrush' dus zoals na het eten van 'snelle' koolhydraten waarbij je na een halfuur al weer trek hebt in alles wat suikerrijk en ongezond is ...

 

Voor diegenen onder jullie die gevoelig of allergisch zijn aan gluten, haver is glutenvrij.

Maar opgelet, haver wordt vaak verwerkt in dezelfde ruimte als andere wel gluten-houdende granen, waardoor besmetting kan voorkomen. Vandaar dat er vaak gezegd wordt dat haver 'glutenarm' is in plaats van glutenvrij. Dus altijd goed kijken op de verpakking of er wel degelijk 'glutenvrij' op staat.  

 

En tenslotte voor wie zich dit altijd al heeft afgevraagd ;-): het verschil tussen havermout en havervlokken is gewoon de grootte van de korrel. Bij havermout zijn de korrels kleiner dan bij havervlokken.

 

 

Photo by Carlos T on Unsplash

 

 

 

Please reload