March 17, 2020

January 27, 2020

Please reload

Recent Posts

To bio or not to bio ?

October 19, 2017

1/1
Please reload

Featured Posts

Sorghum

August 11, 2018

 

 

Tot een aantal maanden geleden had ik zelf nog nooit van sorghum gehoord. 

Ik las er voor het eerst over in het boek Food Pharmacy en sindsdien gebruik ik het regelmatig zelf. Wat ik interessant vind aan sorghum is dat het je gerecht, in tegenstelling tot quinoa bijvoorbeeld, wat 'bite' geeft. Bovendien is het ook lekker èn gezond, helemaal Natural High dus :-).

 

Maar wat is sorghum nu eigenlijk? 

Sorghum, dat ook wel durra of kafferkoren wordt genoemd, is een graansoort dat behoort tot de familie van de grassen en wereldwijd verbouwd wordt. Het wordt ook meer en meer geproduceerd als veevoeder, ter vervanging van maïs. 

Het succes en de toenemende productie van sorghum heeft onder meer te maken met het feit dat dit graan een goed werkend wortelgestel heeft waardoor het makkelijker voedingsstoffen en water uit de grond kan halen en dus ook bij droogte graan produceert.

 

Maar ook voor onze gezondheid heeft dit graan extra troeven. 

 

Sorghum zit boordevol B-vitaminen,vezels en mineralen zoals ijzer, magnesium en fosfor. 

In vergelijking met andere granen zitten er in sorghum ook meer bio-actieve stoffen zoals fenolen en flavonoïden, dit zijn stofjes die ons beschermen tegen schadelijke vrije radicalen. Hoe donkerder de sorghumkorrels - je hebt er bruine, rode of zwarte - hoe meer anti-oxidanten!

 

Sorghum is bovendien van nature glutenvrij dus ook voor mensen met een glutenintollerantie of -allergie een ideale graansoort.

 

In de keuken kan je sorghum gebruiken in ovenschotels, salades, wokschotels, ... of als meel om koekjes of pannenkoeken te bakken. 

 

Op mijn Instagram natural_high_food postte ik onlangs een overschotel met sorghum. 

Maar je kan natuurlijk ook mijn lunchsalade eens uitproberen :-).

Smakelijk!

 

 

 

 

 

 

 

Please reload